Duurzame techniek in begrijpelijke taal

Warmtepompen in begrijpelijke taal

Waarom ze als dé oplossing worden gezien!

Een warmtepomp, ja, dat apparaat verplaatst warmte. Je kunt het eigenlijk zien als een soort overpompsysteem. En raad eens? We hebben allemaal al tientallen jaren zo’n warmtepomp in huis. Denk aan je koelkast en vriezer – ook dit zijn warmtepompen. Dezelfde techniek, maar een ander doel.

Als we het woord ‘warmtepomp’ horen, denken we meestal niet aan de koelkast. Nee, we denken aan het verwarmen van panden. Maar warmtepompen hebben veel toepassingen. Wat doen ze eigenlijk en waarom zijn ze zo interessant voor het verwarmen van huizen?
Een warmtepomp verplaatst warmte (energie). Een warmtepomp kan zowel koelen als verwarmen, en in theorie zelfs beide tegelijkertijd. De warmtepomp verplaatst warmte van een bron naar een plek waar je het nodig hebt.
Bij een koelkast is de bron de warmte binnenin de koelkast, die wordt verplaatst naar de buitenkant van de koelkast. Bij een (hybride) warmtepomp verplaatsen we warmte van buiten het huis naar binnen.
De bron van warmte kan heel divers zijn. Tegenwoordig zie je vaak warmtepompen die buitenlucht gebruiken als bron om een huis te verwarmen. Ze nemen dus de buitenlucht en koelen die een beetje af om die warmte binnen het huis vrij te geven. Hierbij wordt een grote hoeveelheid lucht iets afgekoeld om een veel kleinere hoeveelheid binnenlucht op te warmen.
Hier is een voorbeeld: Je kunt een grote hoeveelheid buitenlucht van 10 graden afkoelen naar 6 graden. Hiermee kun je een veel kleinere hoeveelheid binnenlucht van 10 graden naar bijvoorbeeld 20 graden opwarmen.
Waarom is er dan toch elektriciteit nodig? Een warmtepomp heeft energie nodig om de warmte te verplaatsen, vergelijkbaar met het oppompen van water uit de grond met een elektrische pomp. De elektrische pomp gebruikt elektriciteit als energiebron om het water te verplaatsen. Het resultaat is verplaatst water, dat bijvoorbeeld voor je tuin kan worden gebruikt.
De warmtepomp doet iets soortgelijks met warmte. Het verplaatst warmte van de bron naar de binnenkant van ons huis. Om dit te laten werken, is elektriciteit als hulpenergie nodig. Met andere woorden, de warmte komt van buiten, maar elektriciteit is nodig om deze warmte te verplaatsen.

Heb je vragen naar aanleiding van onze rubriek duurzame techniek in begrijpelijke taal? Stuur dan een berichtje of een e-mail naar ons.
Bij Jouw Energie Coach werken alleen gecertificeerde adviseurs. Zij houden zich bezig met advieswerkzaamheden en energielabels. Vanaf december 2023 gaan wij gecertificeerde maatwerkadviezen aanbieden.

Waarom warmtepomp een oplossing worden gezien?

“De warmte die een warmtepomp “opwekt” komt van buiten en is uiteindelijk afkomstig van de zon. De warmtepomp gebruikt nog elektrische energie als hulpbron. Om volledig duurzaam te zijn, moet deze elektrische energie ook afkomstig zijn van een hernieuwbare bron.”